środa, 20 kwietnia 2011

Podstawowe prognozy i założenia rozwoju społeczno‑gospodarczego

Prognozy na najbliższe dziesięciolecia mówią o możliwym wzroście produktu krajowego brutto od 5% do 5,4% rocznie w ciągu następnych czterech lat, przy wzroście spożycia indywidualnego o 5%. Wskaźniki ukazują możliwość znacznego wzrostu krajowego popytu na usługi turystyczne i transportowe. Prognozowany spadek inflacji poniżej 4,5% w 2003 roku powinien sprzyjać wzrostowi inwestycji w rozwój produktu turystycznego.
Strategia rozwoju gospodarczego państwa na lata 2000‑2010 wyznacza dwa naczelne cele społeczno‑gospodarcze:
zapewnienie wysokiego średniego tempa rozwoju gospodarki i systematyczne redukowanie różnic rozwojowych między Polską a krajami Unii Europejskiej,
wyraźne zwiększenie zdolności i skłonności przedsiębiorstw do tworzenia produktywnych miejsc pracy, tak aby można było zmniejszyć skalę bezrobocia – jawnego i ukrytego.

        Dla rozwoju turystyki i gospodarki turystycznej szczególne znaczenie ma efektywne wdrażanie przez rząd trzech priorytetów:
zrównoważonego rozwoju społeczno‑gospodarczego, z zachowaniem dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego,
zapewnienia poprawy stanu bezpieczeństwa publicznego i wsparcia dla najuboższych grup społecznych,
walki z bezrobociem.

Priorytety te znalazły pełne rozwinięcie w następujących dokumentach rządowych:
Polska 2025. Długookresowa strategia trwałego i zrównoważonego rozwoju.
Koncepcja średniookresowego rozwoju gospodarczego kraju do 2002 roku.
Narodowa strategia wzrostu zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich w latach 2000‑2006.
Wstępny Narodowy Plan Rozwoju 2000‑2002.
Kierunki działań rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw.
Pakt dla rolnictwa i terenów wiejskich.
Spójna polityka strukturalna rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa.
Nowa polityka ekologiczna państwa.
Założenia polityki transportowej państwa na lata 2000‑2015 dla realizacji zrównoważonego rozwoju kraju.
Koncepcja polityki przestrzennego zagospodarowania kraju.
Narodowa strategia rozwoju regionalnego 2001‑2006.

        Programy te wyznaczają kierunki zmian w sferach szczególnie istotnych dla poprawienia wizerunku Polski oraz jakości infrastruktury wykorzystywanej przez turystów. Ich realizacja ma także istotne znaczenie dla skuteczności promocji turystyki przyjazdowej do Polski.
        Dla promocji turystyki polskiej szczególne znaczenie ma Ramowy program promocji akcesji Polski do UE, realizowany i koordynowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych w latach 2000‑2002.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz